Trækbasun

Trækbasunen er et messinginstrument, der klinger smukt og mørkt, men også kan være skarpt i lyden. I klassisk musik og film bruges den især på de kraftige steder i musikken, eller når det skal lyde lidt dystert eller højtideligt.
Basunen kan nemlig spille meget kraftigt, og de normalt kun tre basuner i et symfoniorkester kan næsten overdøve alle de andre tilsammen!
I rytmisk musik er basunen et meget populært instrument, fordi den kan lyde både blødt og skarpt, og samtidig kan den som det eneste blæseinstrument glide trinløst mellem tonerne, ligesom vores stemme kan.
Trækbasunen bruges især i klassisk og jazzmusik, men også i rock, pop og især i latinmusik.
Du bliver hurtigt en del af et større musikalsk fællesskab, når du spiller på et blæserinstrument. Underviseren hjælper dig, så du hurtigt kan blive god nok til at starte i musikskolens begynderblæseorkester “MiniHarmonien”, hvor du kommer til at spille sammen med en masse jævnaldrende.
Efterhånden som du bliver ældre og mere erfaren på dit instrument, får du mulighed for at rykke op i musikskolens store orkester, “Harmonien”. De spiller flere koncerter om året og en masse fed musik. Senere igen kan man rykke i eliteorkestret "HKM Woodwinds".

Alder: Typisk fra 3. klasse, men det kan også være tidligere efter nærmere aftale med underviseren.

Onsdag, torsdag og fredag på musikskolen