Henrik Engqvist

“No guts, No glory”

Henrik Engqvist er Gradueret fra Musicians Institute PIT Hollywood Californien 1987. Siden har Henrik dygtiggjort sig løbende i USA hvor han har modtaget privatundervisning og Masterclasses hos:
Dave Weckl, Joe Porcaro, Jeff Porcaro, Alex Acuna, Vinnie Colaiuta, Steve Gadd, Joey Heredia, Ralph Humphrey både privat og på Los Angeles Music Academy Pasedina Californien. Har også studeret privat hos Jeff Hamilton i New York.

Henrik Engqvist har de sidste 35 år levet som professionel trommeslager og underviser. Henrik har turneret og spillet med med Robben Ford, Alex Acuna, Jeff Richman, Jimmy Haslip, Ellis Hall, Russel Ferrante, Finn Ziegler, Jesper Thilo, Poul Reimann, Jesper Jokeren, Erann DD etc.
Han har udgivet to albums i eget navn OPTIMISM & ENGQVISITION. Spiller og turnerer disse år med den Franske artist Fauve Rose og det amerikanske unit TRANSPHAT TRIO.

I 1998 modtog han jazz-prisen JAMBASSADØR prisen.
I 2004 modtog han Nordjyllands Amts Musikpris
I 2017 modtog han den Amerikanske INSPIRATION AWARD PRIZE, Most Inspiring Drummer.

Ud over at undervise på Helsingør Musikskole, er han også ansat som slagtøjs lærer på Rytmisk Center i København og Københavns Musikskole MGK.

Henrik siger:
"I min undervisning er det vigtigt at mesterlæren er i live! Vi fordyber os i rytme, groove, koordination, spilleteknik og nodelæsning. Undervisningen tager udgangspunkt i elevens ønsker. Vi spiller både med sange og metronomøvelser, så du hurtigt kan blive dygtig nok til at spille sammen med andre i band.
Alle stilarter berøres med tiden, så du får et solidt fundament, rytmisk og musikalsk."

E-mail: heq03@helsingor.dk