Maria Minculescu

“Musik tilhører alle, og den menneskelige personlighed kan ikke udvikle sig uden musikkens indflydelse” (Zoltan Kodaly)

Maria er uddannet på Musikkonservatoriet ”G. Dima” i Cluj-Napoca (Rumænien), hvor hun studerede cello hos D. Cristescu og Valentin Arcu. Hun fik diplomeksamen herfra i 1982 med cello som hovedfag og cellopædagogik uddannelse.
Pædagogik-relaterede kurser: Colourstrings Summer Course at The East Helsinki Musik Institut hos Csaba/Geza Szilvay,Musik Mind Games v/ Michiko Yurko.

Maria været ansat som cellist ved ”Den Ungarske Opera” i Cluj-Napoca 1982-1987. Hun flyttede til Danmark i 1987 og arbejded i de første år e med at etablere celloundervisning på en række musikskoler vest for København: Brøndby, Albertslund, Glostrup, Høje-Tåstrup, Hvidovre.
Hun har bl.a. været ansat på Albertslund Musikskole, Hillerød/Lyngby Junior Strygere.
Maria har været ansat på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som lærer i cellopædagogik.
Som cellolærer har Maria konkurrencedygtige elever til Øresundssolist, Syddansk talentkonkurrence og Berlingske Tidendes Klassiske Konkurrence. I de seneste år er flere af Marias elever optaget på MGK i både Helsingør og København.
Som orkestermusiker har Maria et langt samarbejde som instruktør/koncertmester for cellogrupper i bl.a. Frederiksund Symfoniorkester, Helikon orkester/ensemble, Køge symfoniorkester, Canta, Gladsaxe Symfoniorkester og Nordsjælland Symfoniorkester.

Maria siger:
"I min undervisning er det vigtigt at eleven opnår et langvarigt forhold til cellospil og til musik i det hele taget.
Den tekniske udvikling på instrumentet er vigtig for at kunne udtrykke sig musikalsk. Colourstrings er navnet på en undervisningsmetode som blev udviklet af de ungarske/finske brødre Géza Szilvay, violin og Csaba Szilvay, cello. Den er baseret på Kodálys pædagogiske filosofi. Ved hjælp af farver, rytmer, billeder og sange bliver det indre øre og nodelæsning udviklet samtidigt. I min begynderundervisning bruger jeg mine to bøger “Cello Preludio” og “Cello ABC” som indeholder danske velkendte børnesange. De bliver suppleret af Csaba Szilvays bøger og senere stykker fra det klassiske cellorepertoir. Du kan læse mere om metoden på  http://www.colourstrings.fi"

E-mail: mmi61@helsingor.dk