Jens Carlander

"Gentagelse er al lærdoms moder!"

Jens er uddannet guitarist og musikpædagog fra musikkonservatorierne i Odense og Aarhus.

Jens har undervist på Helsingør Musikskole siden 2001. Han har desuden haft mange MGK-elever gennem sin guitarklasse, og flere er fortsat på konservatoriet. Han har i særlig grad interesseret sig for de små begyndere, som starter til guitar ofte samtidig med skolestart.
I 2014 udgav Jens undervisningsbogen GuitarGrader. Den var et resultat af hans mangeårige undervisning af børn helt ned til 5-6 års alderen. Her lærer eleverne guitarhåndværket, der er nøje afstemt og tilpasset således, at eleven undgår at føle at det er “svært” at spille. Resultaterne af denne metode er bemærkelsesværdige og garanterer, at man faktisk lærer at spille.
Han er også uddannet Suzukilærer, men har med GuitarGrader taget det bedste fra alle verdener og lavet et begyndersystem, der danner grundlag for et godt, solidt guitarspil, uanset hvilken musik man senere vil spille.
Jens underviser også på Gladsaxe Musikskole, og nogle gange mødes eleverne til fælles koncerter eller stævner.

Jens siger:
"I min undervisning er det vigtigt at håndværket bliver indøvet ved hjælp af rim, remser og fri fantasi, så spilleglæde og kunnen følges ad i et tempo, som er tilpasset den enkelte med trygt og fast materiale."

E-mail: jca61@helsingor.dk